Menu Close Up Down Previous Next

27.02.2017

Klassikon paluu: Mato-peliä voi pelata Messengerissä

Barcelona, 26.2.2017: Valmistaudu käyttämään entistä enemmän aikaa puhelimesi parissa, sillä uusia Nokia-puhelimia kehittävä HMD Global on julkaissutt uuden version klassikoksi muodostuneesta Mato-pelistä. Sitä voi pelata Messengerissä, osana Facebookin usealla eri laitteella toimivaa Instant Games -alustaa. Maailmankuulu peli luikertelee takaisin pelaajien ulottuville entistäkin hauskemmassa muodossa – sitä voi pelata myös kavereiden kanssa.

Mato-peli tuli Nokia-puhelimiin 1990-luvun lopussa, ja kaikkiaan se on ollut yli 400 miljoonassa puhelimessa. Pelaajien ei tarvitse enää kaivaa esiin vanhoja kännyköitään pelatakseen nostalgista peliä, sillä HMD kutsuu kaikki pelaamaan ilmaista peliä Facebookin Instant Games -alustalla ja samalla haastamaan kaverinsa mukaan peliin.

Kuten alkuperäisessä pelissä, pelaajat liikuttavat matoa näytöllä ja saavat pisteitä madon syödessä omenoita ja ötököitä. Mitä enemmän mato syö, sen pitemmäksi se kasvaa, ja sen käsittely muuttuu haastavammaksi. Pelissä on kuusi tasoa, joissa pelialue ja madon ulkonäkö vaihtuvat. Pelaaja voi valita kolmen eri nopeuden välillä: mitä nopeampi vauhti, sitä korkeammat pisteet. Tulostaululla näkyvät sekä yksinpelin että joukkuepelin parhaat lukemat.

Pekka Rantala, HMD Globalin markkinointijohtaja:

“Mato-peli oli suosituin peli Nokia-puhelinten historiassa. Mobiilipelaaminen alkoi vuonna 1997 julkistetusta puhelimesta. Peli on ollut erittäin suosittu aina tähän päivään saakka – nostalgian lisäksi se on ollut monille ensimmäinen kokemus mobiilipelaamisesta. Yhteistyö Facebookin kanssa on meille uskomattoman hieno mahdollisuus, koska Facebook on vaikuttanut ratkaisevasti sosiaalisen median kehitykseen. Yhdessä heidän kanssaan olemme tuoneet Mato-pelin takaisin modernissa muodossa tämän päivän pelaajille. Toivomme, että se yhdistää ihmisiä kautta maailman ja tuo pelaajilleen yhtä paljon iloa kuin aiempi versio.”

Lauren Rutten, Mato-pelin Instant Games -pelialustalle luoneen Cool Gamesin perustaja ja toimitusjohtaja:

“Meille oli suuri kunnia olla mukana kehittämässä uutta versiota tästä ikonisesta pelistä, joka on muokannut koko mobiilipelialaa.”

Uudistetun Mato-pelin paluuta vauhdittaa myös se, että se on valmiiksi asennettuna uuteen Nokia 3310 -puhelimeen, joka on moderni versio yhdestä kaikkien aikojen eniten myydystä puhelimesta

Huomioita medialle:
- Mato-pelin Facebookin Instant Games -alustalle on kehittänyt CoolGames.
- Mato-pelin Nokia 3310 -puhelimeen kehittänyt Gameloft.
- Messenger-pohjaisia pelejä on tarjolla 30 maassa.

Lisätietoja antaa:
HMD Press Office: press@hmdglobal.com +44 (0) 20 7331 5305

Tietoa HMD Global Oy:stä HMD Global on Nokia-puhelinten ja -tablettien uusi koti, jonka pääkonttori on Espoossa. HMD muotoilee ja markkinoi älypuhelin- ja peruspuhelinvalikoimaa, joka on kohdennettu useille eri kuluttajaryhmille ja joka tarjoaa puhelimia useissa eri hintakategorioissa. Innovointiin ja korkeaan laatuun sitoutunut HMD Global Oy on Nokia-puhelinten ja -tablettien lisensoija yksinoikeudella. Nokia on Nokia Oyj:n rekisteröimä tavaramerkki. www.hmdglobal.com

Tietoa Mato-pelistä: Mato-peli tuli ensimmäisenä Nokia 6110 -puhelimeen vuonna 1997, jolloin esiteltiin myös Logic- ja Memory-pelit. Pelin ohjelmoi Nokian suunnittelija Taneli Armanto. Pelin konsepti on vuodelta 1976, jolloin Gremlin kehitti ja julkaisi ”Blockade”-kolikkopelin.

Tieto CoolGamesistä: CoolGames oli ensimmäinen HTML5-peruspeleihin erikoistunut yritys maailmassa. Se julkaisee HTML5-pelejä sadoissa jakelukanavissa maailmanlaajuisesti, esimerkiksi monilla johtavilla peliverkkosivuilla ja mediabrändien palveluissa. CoolGames oli yksi Facebookin Instant Games -pelialustan globaaleista lanseerauskumppaneista, ja se on julkaissut sille useita pelejä sen jälkeen.

Yritys perustettiin vuonna 2010. Sen pääpaikkana on Amsterdam ja sillä on toimisto Tokiossa. CoolGames on julkaissut satoja HTM5-peruspelejä, joista monet on kehittänyt sen oma HTML-pelistudio. corporate.coolgames.com